Welkom op de website van MX-5 Owners NL


Vervangen van de remblokken voorzijde

Vervangen van de remblokken voorzijde.

Voor het verwisselen van de remblokken aan de voorzijde van een mx heb je nodig:
- remblokken- dopsleutel, steek of ringsleutelset
- (garage-) krik
- bokjes of assteunen
- hittebestendig vet tegen piepen en vastroesten (koper- of molybdeen-)
- een paar poestdoeken of oude lappen voor je vuile handen

Let wel: Bij de achterzijde werkt het anders dit gaat om de voorzijde.

stap 1: wielen verwijderen

Draai de wielmoeren een slag los. Denk erom veilig te werken. Zorg dat de auto stevig staat. Gebruik een stevige krik en zet de auto op bokjes/assteunen.

 

Stap 2: remklauw losmaken

De remklauw bestaat uit 2 delen: een vast deel dat aan de as vastzit en een beweegbaar deel dat de zuiger en de remblokken bevat. Op deze manier kan de constructie zich aanpassen als de remblokken dunner worden.



Het beweegbare deel zit op z'n plek met 2 uitschroefbare geleidestangen.
Het makkelijkst is om de onderste los te maken.



Zorg dan dat de zuiger ingedrukt wordt zodat er meer speelruimte is om de boel te verwijderen en belangrijker nog: te monteren met de dikkere nieuwe remblokken.

Als je sterke vingers hebt, dan kun je het zo doen, maar met een lijmklem gaat dit het eenvoudigst. Zet deze op de achterzijde van het beweegbare deel en aan de voorzijde op het remblok.
Let op!: Als je de zuiger indrukt, dan forceer je de remvloeistof terug in het reservoir. Schroef het deksel los en leg de nodige doeken onder het reservoir. Remvloeistof is tamelijk agressief en tast de lak en rubberen delen aan. Doe maar één remklauw tegelijk om te voorkomen dat het reservoir overstroomt.



Met de onderste glijpen verwijderd kan het beweegbare deel zo omhooggedraaid worden.



Trek het omhooggedraaide deel nu naar achter en je kunt het voorzichtig wegleggen op de onderste draagarm.



Dit is misschien ook het moment om de remklauw schoon te maken of (opnieuw) te verven al zal het bij verven even duren voor je met de volgende stap verder kunt.

Stap 3: remblokken verwisselen
Nu heb je alle ruimte om de oude remblokken te verwijderen. Zorg er voor (afhankelijk van de gekochte set remblokken) dat je alle klemmen en veertjes bewaard.



(oud en nieuw)

Zet de backing plates over van de oude naar de nieuwe blokken (tenzij er nieuwe bij de blokken zijn geleverd). Voorzie beide zijden van wat vet om piepen en vastroesten te voorkomen.



Zet de nieuwe blokken op hun plek inclusief alle klemmen en veertjes.



Stap 4: terugmonteren
Als alles blinkend schoon is dan kan een extra set handen welkom zijn. De veren zullen dan steeds de remblokken weer van hun plek duwen. Tegelijkertijd het beweegbare deel terugplaatsen kan lastig zijn. Eventueel kan je de lijmtang gebruiken om de blokken tijdelijk op hun plek te houden.
Daarna de glijpen er weer terug in draaien. Aanhaalmoment 78-88Nm (58-65 lbf/ft).



Druk nu een paar keer op de rem om weer wat druk op te bouwen en om de klauw weer op de juiste plek te krijgen.

Let op!: Als je de remvloeistof tussentijds is bijgevuld moet je waarschijnlijk wat uit het reservoir halen om te zorgen dat het weer tot aan de max. staat.  Dit kan heel goed met bijvoorbeeld een oude injectiespuit.

een bijdrage van Mathieu Doorduijn